درمان ریشه دندان

ما متخصص هستیم

اندودنتیکس یک تخصص در دندانپزشکی است که بر مطالعه و درمان پالپ (عصب) دندان تمرکز دارد.
اندودنتیکس شامل مطالعه علوم پایه و بالینی پالپ طبیعی دندان، علت شناسی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ دندان همراه با شرایط پری رادیکولار(اطراف ریشه دندان) مرتبط است. به عبارت ساده تر، اندودنتیکس شامل حفظ سلامت بخشی یا تمام پالپ دندان یا برداشتن تمام پالپ در بیماری غیرقابل برگشت است.

پالپ دندان

پالپ دندان هسته بافت نرم دندان است که حاوی اعصاب، خون رسانی و بافت همبند لازم برای سلامت دندان است. پالپ می تواند به دلیل پوسیدگی عمیق دندان، آسیب تروماتیک (ضربات، شیمیایی یا حرارتی) به دندان، و کارهای مکرر دندانپزشکی روی دندان ملتهب یا عفونی شود.اندودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که دو یا سه سال دیگر فراتر از دانشکده دندانپزشکی آموزش دیده اند.
آنها همچنین تحصیل می کنند و مدرک تخصص دریافت می کنند. دانشجویان ریشه در طول دوره آموزشی تخصصی خود بر روی تشخیص و درمان درد دندان تمرکز می کنند.

کامپوزیت دندان

درمان کانال ریشه

رایج ترین روشی که در اندودانتیکس انجام می شود، درمان کانال ریشه است. این روش برای درمان پالپ دندان عفونی ای که در غیر این صورت کشیده می شود استفاده می شود. پالپ برداشته می شود و کانال ریشه - مسیری که پالپ از دندان به استخوان فک شما می رود - تمیز می شود، تغییر شکل داده و بزرگ تر می شود.به طور خلاصه، اندودانتیکس یک رشته حیاتی در دندانپزشکی است که با سلامت پالپ دندان سروکار دارد و روش هایی مانند درمان کانال ریشه را برای درمان یا پیشگیری از مسائل مربوط به پالپ و بافت های اطراف انجام می دهد.

به یاد داشته باشید، وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان شما می شود، مهم است که هیچ چیز را به شانس واگذار نکنید.

عصب کشی و درمان ریشه دندان

درمان کانال ریشه (RCT) که به عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته می شود، یک روش دندانپزشکی است که هدف آن درمان عفونت در پالپ دندان، داخلی ترین لایه دندان شما است.

نیاز به درمان کانال ریشه زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های داخل دهان به پالپ داخل دندان حمله می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند، وضعیتی به نام پالپیت. این می تواند به دلیل حفره پوسیدگی عمیقی باشد که نیاز به درمان دارد یا دندان ترک خورده یا آسیب دیده، جایی که باکتری های پلاک پالپ دندان شما را آلوده می کنند.

علائمی که نشان می دهد <ممکن است> به درمان کانال ریشه نیاز داشته باشید عبارتند از: دندان درد مداوم، حساسیت یا ناراحتی هنگام غذا خوردن یا لمس دندان، لثه های متورم، جوش ها یا کورک روی لثه ها که چرک بد از آن ها خارج می شود، فک متورم، تغییر رنگ دندان یا لق شدن دندان.

درمان کانال ریشه شامل چندین مرحله است:
برداشتن پالپ دندان عفونی: دندانپزشک یا متخصص ریشه با برداشتن پالپ دندان عفونی شروع می کند.
تمیز کردن و ضد عفونی کردن ناحیه پالپ: پس از برداشتن پالپ، ناحیه پالپ تمیز، ضد عفونی شده و شکل داده می شود.
قرار دادن پرکننده ی کانال برای ایجاد فضای بدون نفوذ: پس از تمیز شدن محل، یک پرکننده قرار می گیرد تا فضا را ببندد.

قبل از شروع درمان، دندانپزشک یا متخصص ریشه شما از دندان آسیب دیده رادیوگرافی دندان می گیرد. آنها ممکن است آزمایش های دیگری را برای تعیین اینکه آیا پالپ دندان شما مرده، عفونی یا ملتهب است انجام دهند و تأیید کنند که شما به درمان کانال ریشه نیاز دارید.

درمان ریشه اغلب ساده و بدون درد است، و این یک روش بسیار مهم برای تسکین درد دندان و حفظ دندان شما است.
معاینات منظم دندانپزشکی، مسواک زدن بعد از غذا و نخ دندان کشیدن روزانه می تواند به جلوگیری از نیاز به درمان کانال ریشه کمک کند.

متخصص درمان ریشه

عصب کشی دندان